ד"ר איתן מיזיריצקי/רפואת שיניים נזקי העישון - רוצים שיניים וחניכיים בריאים? בלי סיגריות בבקשה.

רפואת שיניים שיקום הפה – השפעת עישון על בריאות השיניים והחניכיים
לעישון, מעבר לשאר הנזקים הידועים שהוא גורם לגופנו, ישנה גם השפעה הרסנית על מצב החניכיים שלנו. העישון משפיע על הופעת מחלות החניכיים ומזרז את התקדמותן. הניקוטין ומגוון רחב של חומרים כימיים הנשאפים בזמן העישון גורמים לנוכחות החיידקים על החניכיים להיות הרסנית במיוחד. העישון גורם להקטנה של זרימת הדם בחניכיים ובכך מצמצם את אספקת החמצן וחומרי ההזנה לתאים. בנוסף, ישנה השפעה רעילה ישירה על תאי מערכת החיסון הנלחמים בחיידקים ועל תוצריהם. עישון של עד עשר סיגריות ביום מעלה את ההסתברות לחלות במחלת חניכיים פי שלושה. חשוב להדגיש, עישון של מעל עשר סיגריות ביום מעלה אותה לפי שישה. כמו כן העישון מעכב ריפוי החניכיים אחרי עקירות וניתוחים, וגם אחוזי ההצלחה של היקלטות השתלים הדנטליים בפיהם של מעשנים נמוכים יותר מאשר אצל הלא מעשנים.




מומלץ להפסיק לעשן לחלוטין, או לפחות להפחית את כמות העישון היומית למתחת לעשר סיגריות ביום בתקופה שלפני ההשתלה ולאחריה, עד להיקלטות השתל בעצם.

אבל בזאת לא תמו נזקי העישון. אצל מעשנים מצטברת שיכבה של ניקוטין על פני השיניים הגורמת להכתמת זגוגית השן ולמראה חום צהבהב של השיניים. הניקוטין מכתים גם את הסתימות הלבנות. כמו כן עלול העישון לגרום לריח רע מהפה ואפילו לשינוי חוש הטעם. במקרים קשים עלול המעשן אף ללקות בסרטן חלל הפה. יש כאלה הלועסים טבק באופן קבוע, ועליהם לדעת כי גם עיסוק זה, במיוחד כאשר הוא בא בשילוב עם שתיית אלכוהול, יוצר סיכון מוגבר ללקות בסרטן חלל הפה. למעשה, הסיכון של לועסי הטבק האלה ללקות בסרטן חלל הפה גבוה פי 50 מאשר בקרב אלה שלא לועסים טבק. אצל מעשנים ישנה גם הצטברות מוגברת של אבנית, ועל כן הם נזקקים לטיפול של שיננית לעיתים קרובות יותר. כרופא שיניים המתמודד עם נזקי עישון, אני ממליץ חד משמעית: רוצים שיניים וחניכיים בריאים? בלי סיגריות בבקשה, או לפחות הפחיתו את כמות הסיגריות עד ל-10 סיגריות בלבד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה