מומחה לשקום הפה - על ההכשרה המיוחדת שרוכש מומחה לשיקום הפה

טיפולי שיניים,השתלות שיניים,מחלות חניכיים - סקירת מומחה לשיקום הפה. התמחות בשיקום הפה (פְּרוֹתֶטִיקָה) היא התמחות רחבה ביותר ברפואת השיניים, אשר דורשת כארבע שנות לימוד אקדמיות בנוסף על לימודי הבסיס. במהלך שנות לימוד אלה רוכש המומחה לשיקום הפה ידע מקיף וכישורים לשמש כמאבחן וכמטפל עיקרי במקרים של חוסר שיניים חלקי או מלא ובעיות שיניים ומנשך מולדות, נרכשות או כאלה הקשורות להזדקנות. מטרת שיקום הפה היא לשחזר את התפקוד התקין של מערכת הלעיסה ואת האסתטיקה. השיקום מתבצע על-ידי השלמת שיניים חסרות, השגת רציפות שיניים, עמדה וצורה תקינה של קשתות השיניים, קבלת מישור סגר תקין והשגת איזון נכון במגעים שבין השיניים בקשת העליונה והתחתונה.

המומחה בשיקום הפה ירכז את הטיפול, ובמידת הצורך יפנה את המטופל למומחים אחרים, כגון מומחה לניתוחי חניכיים, לניתוחי פה ולסתות, לטיפולי שורש, לאוֹרתוֹדוֹנטיָה (יישור שיניים) ועוד. במסגרת הכשרתו רוכש המומחה לשיקום הפה יכולת ביצוע ברמה גבוהה של שחזורים שונים בכל התחומים של רפואת השיניים המשקמת וגישה שיקומית טיפולית במקרים מורכבים ומיוחדים, לדוגמה: אתגרים מיוחדים באסתטיקה, שינויים ביחסים בין-לסתיים, שילוב של שיקום הפה ומחלות חניכיים, שילוב של שיקום הפה ובעיות אורתודונטיות. חוסר חלקי של שיניים המחייב גשרים ארוכים או השלמת קשת שיניים שלמה, עליונה או תחתונה. השלמת חוסר חלקי או מלא של שיניים באמצעות תותבות נשלפות, חלקיות או שלמות. שתלים – תכנון מיקומם בפה והשיקום על גביהם. ספיגת עצם בלסתות, המקשה על התאמת תותבות נשלפות אצל מטופלים מזדקנים. שחיקת שיניים הפרעות במִפרקי הלסת. תיקון שיקום פה קודם שלא עלה יפה (רצוי שתיקון זה יבוצע על-ידי מומחה מכיוון שתנאי הטיפול כעת קשים יותר)





בפה של אדם בוגר בעל מִשְנָן מלא ישנן 32 שיניים (כולל שיני הבינה), המחולקות באופן שווה בין שתי קשתות השיניים: העליונה והתחתונה. השיניים באות במגע זו עם זו באותה הקשת וזו כנגד זו בין הקשתות. מגעים אלה, כאשר הם מתקיימים באופן תקין, תורמים לאיזון היעיל המתקיים במערכת הלעיסה הבריאה. לאחר עקירת שן או איבוד שן בדרך אחרת, יש להשלים את החסר כדי לשמור על האיזון בין השיניים. חוסר של שיניים, ואפילו של שן אחת, עלול להפר איזון זה ולהטיל עומס יתר על שיניים אחרות בקשת, מה שיביא להיחלשות ולתזוזות שיניים. נטיית השיניים לזוז לכיוון האזור מחוסר השיניים נועדה למלא את המרווח שנוצר. תהליך זה מביא להתרופפות נקודות המגע בין השיניים, היווצרות מרווחים ולכידת שאריות מזון בתוך מרווחים אלה. הנזקים האפשריים הם דלקת חניכיים או עששת. שיניים שאין להן שן נגדית עלולות לעבור בקיעת יתר, תהליך שבו השן בוקעת באופן לא טבעי עד שהיא מגיעה למגע עם משטח נגדי כלשהו. תהליכים אלה מביאים לעיוות המנשך ולהפרת האיזון העדין שבו, לעִתים באופן בלתי הפיך .





אפשר לחלק את תחום שיקום הפה לשניים: שיקום קבוע ושיקום נשלף. השיקום הקבוע כולל כתרים, גשרים ושחזורים אחרים, המכסים או משלימים שיניים חסרות ולמטופל אין אפשרות להוציאם ממקומם לאחר שרופא השיניים חיבר או הדביק אותם. השיקום הנשלף כולל תותבות שלמות וחלקיות, הבאות להשלים חוסר חלקי או מלא של שיניים, וביכולתו של המטופל להסירם ולהוציאם בעצמו מפיו למטרות ניקוי ותחזוקה בכל עת.
למידע נוסף ממרפאתו של איתן מזיריצקי - מומחה לשיקום הפה
לקריאה נוספת בנושא שיקום הפה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה