שיקום הפה - שיניים תותבות ושחזורים נשלפים

מה הם שחזורים נשלפים? אלה שחזורים שאותם יכול המטופל להכניס לפיו ולהוציאם משם בעצמו בכל עת שיחפוץ בכך. קיימות תותבות שלמות, עבור אלה שלא נותרו בפיהם שיניים באחת הלסתות או בשתיהן, ותותבות נשלפות חלקיות המשלימות את השיניים החסרות, עבור אלה שבלסתותיהם עדיין נותרו שיניים אחדות. מטופלים שנתקלים בבעיות ובקשיים בשימוש בתותבות, או מטופלים שמצב הפה שלהם מורכב במיוחד, רצוי שיתייעצו עם מומחה לשיקום הפה וייעזרו בהכשרה המיוחדת שלו גם בתחום זה.

תותבת שלמה. זהו שחזור נשלף המתאים למטופלים מחוסרי שיניים לחלוטין באחת מהלסתות או בשתיהן. תותבת שלמה עשויה מאקריל, סוג של פלסטיק קשיח, אשר צבעו ורוד באזורים שמכסים את החניכיים, ובהיר, בדומה לצבע השיניים, באזורים בהם השיניים אמורות להיות ממוקמות. אחיזתה של התותבת השלמה העליונה נובעת בעיקר מריק (ואקום) שנוצר בין האקריל של התותבת לבין החך, באמצעות הרוק שמתווך ביניהם ומשמש כאמצעי קישור. אחיזתה של התותבת התחתונה בפה לא מתאפשרת באמצעות ריק בשל המבנה האנטומי של הלסת התחתונה, המזכירה צורת פרסה, בניגוד ללסת העליונה שהיא שטוחה יותר. על כן האחיזה של התותבת התחתונה רופפת יותר בפה, וההסתגלות אליה קשה יותר בהשוואה לעליונה.



למטופלים אשר ישנה אצלם הפרעה כלשהי בהפרשה התקינה של הרוק, קשה להרכיב תותבות מכיוון שללא פעולת הסיכה של הרוק נוצר חיכוך בין התותבות לחניכיים, המלווה בכאב ואף בהיווצרות פצעים בהעדר שיניים, עצמות הלסת והחניכיים נספגות ומתכווצות. תהליך זה מתקיים באופן מואץ בחודשים שלאחר עקירת השיניים ונמשך בקצב אִטי יותר במשך שארית חיי המטופל. על כן, לאחר קבלת תותבות נשלפות, נדרשות ביקורות סדירות אצל רופא השיניים כדי שיבדוק את איזון המִנשך ויבצע במידת הצורך ריפוד לתותבת. הריפוד הוא תוספת של חומר לבסיס התותבת שנמצא במגע עם החניכיים, ומטרתו לשפר את התאמת התותבת לרכסים של הלסת. תותבת שאינה מתאימה לרכסים אינה יציבה, מחמירה את ספיגת העצם ועלולה לגרום פצעים וכאבים בחניכיים, הפרת איזון המִנשך וירידה ביכולת הלעיסה.

תותבת, בהיותה תחליף מלאכותי לשיניים וגוף זר בפה, לעולם לא תתפקד כמו שיניים טבעיות, ומסיבה זאת, בין השאר, רוב האנשים מעוניינים בפתרון שיקומי קבוע ולא נשלף כאשר בפיהם חסרות שיניים. השיקום הקבוע בדרך-כלל יקר יותר מתותבות נשלפות, אבל המחיר כאן אינו השיקול היחיד. לפעמים מצב השיניים בפיו של המטופל אינו מאפשר ביצוע של כתרים וגשרים, ואז הפתרון של תותבות נשלפות הוא המועדף, למרות הקשיים הכרוכים בכך. עיקר הבעיות עם שיניים תותבות הוא ההסתגלות אליהן. עם תחילת השימוש בתותבות עלולים להופיע קשיים בדיבור, בטחינת המזון, עלול להופיע לחץ על החניכיים בעת לעיסה ועוד. אבל אל דאגה. תקופת ההסתגלות אולי לא ממש נעימה, אבל תוך שבועות אחדים התחושה בפה משתפרת. למידע נוסף, בקרו באתר הבית של ד"ר איתן מיזיריצקי מומחה לשיקום הפה, או חייגו למרפאת המומחים לשיקום הפה: 03-6449139

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה