שבירת מיתוסים ברפואת שיניים – הייתכן שמוצרים ללא סוכר דווקא מזיקים לבריאות השיניים?

לאחרונה התפרסם מחקר שנערך הפינלנד ובארה"ב ופורסם בכתב העת הבריטי לרפואת שיניים, שמדווח על כך שדווקא המוצרים הממותקים בתחליפי סוכר מלאכותיים עלולים לגרום לנזק לשיניים ואף לתת ספיגה של מערכת העיכול.

אותו מחקר קובע שחלק מאותם מוצרים שעל אריזותיהם מופיעה הכתובת "ללא סוכר", בוודאי לא תורמים למי שמבקש לצרוך פחות קלוריות ולהפחית במשקל.

חלק ממוצרי הצריכה שעליהם צרוף המילים "ללא סוכר" אומנם מקטינים את הסיכון להופעת עששת אשר גורמת לחורים בשיניים, אבל נראה כי הם מגבירים את רמות החומציות בפה, מה שמוביל לפגיעה ושחיקה חומצית של אמייל השן, אותה שכבה חזקה המגנה על כותרות השיניים שלנו. בין הממתיקים המלאכותיים הבעיתיים שסומנו ע"י החוקרים בלטו במיוחד סורביטול וקסיליטול, כשהאחרון אף משווק כ"ידידותי לשיניים". לדברי החוקרים, בתוספי הטעם החומציים וחומרים משמרים נוספים המצויים במוצרים ללא סוכר, יש פוטנציאל לגרימת השפעות שליליות על בריאות השיניים וכדאי שהצרכנים יהיו מודעים לכך. לסיכום, הכתובת "ללא סוכר" המתנוססת על אריזות סוגי מזון שונים, גורמת לאנשים להאמין אוטומטית שהמוצרים האלה מבטיחים הגנה על השיניים – ולא כך הדבר, הוסיפו החוקרים.

למידע נוסף וליצירת קשר עם מרפאתו של ד"ר איתן מזיריצקי