מתי צריך להגיע לביקור אצל רופא שיניים? הנחיות לביקור תקופתי וסקירת סוגי צילומי רנטגן

רפואת שיניים מונעת. המלצות, הנחיות ומידע אודות ביקור אצל רופא שיניים, בדיקה תקופתית וצילומי רנטגן. חלק חשוב מאוד מרפואת השיניים המונעת הינו הביקור התקופתי אצל רופא השיניים. לא צריך להרגיש כאבים אי נוחות כלשהי בפה כדי להתייצב במרפאה של רופא השיניים שלכם. לרוב, כאשר כבר תחושו בבעיית השיניים, הטיפול כבר יהיה מורכב יותר, יקר יותר וגם כואב יותר. מומלץ בהחלט, גם כאשר נראה לכם ששיניכם במצב מצוין, להגיע לרופא השיניים אחת לחצי שנה. מה שהרופא יעשה במהלך אותו הביקור הוא בדיקה יסודית של מצב השיניים וריקמות הפה. הבדיקה תכלול לרוב גם צילום רנטגן אשר באמצעותו ניתן לאבחן היווצרות של עששת ובעיות חניכיים גם במקומות שאינם נראים לעין.



סקירת סוגים שונים של צילומי רנטגן

צילום נשך:
הצילום הבסיסי ביותר לאיבחון מוקדי עששת נקרא צילום נשך. כל צילום מדגים את מצב כותרות השיניים האחוריות של צדו האחד של הפה. כלומר, שני צילומי נשך יספיקו לנו כדי לראות את מצב הכותרות של כל השיניים האחוריות שלנו.

צילום פרי-אפיקלי:
זהו צילום המדגים את השן לכל אורכה – כותרת ושורשים. על מנת לקבל את התמונה הרנטגנית המלאה של כל השיניים, יש צורך ב- 14 צילומים פרי-אפיקליים. לרוב יש צורך בצילום אחד מסוג זה כדי בעיה מקומית בשן מסוימת. למשל, כאשר נבדק הצורך בטיפול שורש.





צילום פאנורמי:
בצילום פאנורמי מתקבלת תמונה כוללת של הלסתות, מיפרקי הלסת, הסינוסים וכל השיניים. צילום זה פחות חד מאשר הצילומים הנזכרים מעלה, לכן אין הוא מתאים לשם איבחון עששת או מחלות חניכיים. הצילום הפאנורמי נעשה בעיקר כאשר יש צורך באיבחון של מחלות הקשורות לעצמות הלסת או המיפרקים, והוא נחשב לכלי אבחנתי בסיסי כאשר מתכננים טיפול הכולל השתלות שיניים.

צילום צפלומטרי:
זהו צילום אשר מאפשר מראה צדי של הגולגולת ולרוב משמש לאיבחון וטיפול באורתודונטיה (יישור שיניים).

צילום סי.טי. של הלסתות:
צילום זה, לעומת הצילומים הקודמים שהינם דו-מימדיים, הינו צילום תלת-מימדי, אשר מאפשר איבחון מדויק יותר של עובי העצם באיזורים שונים של הלסתות, מיקום ממצאים פתולוגיים כדוגמת גידולים וממצאים אנטומיים אחרים כמו עצבים.

לסיכום, טיפולי שיניים הם עניין יקר בעולם המערבי כולו, ובארץ בפרט, לנוכח העובדה שהם אינם כלולים בסל הבריאות. מי שמתעלם מבעיות שנוצרות בשיניו כשהן בשלב ראשוני וקלות יחסית לטיפול, סופו שישלם בכאבים, בממון רב ובסבל עקב טיפול ממושך. האם אפשר למנוע את הסבל, הכאב ועלות הטיפול הגבוהה וליהנות משיניים בריאות ויפות? התשובה לכך היא: בהחלט! ככל שתקפידו על ביקור תקופתי אצל רופא השיניים, תקדימו רפואה למכה ותהנו משיניים בריאות.

תגובה 1:

  1. אין ספק כי כשזה מגיע לשיניים, אסור להמתין ויש לטפל במקור הבעיה כמה שיותר מהר. לצערי עלות טיפולי השנים בארץ מביאים לעיתים אנשים לדחות את הטיפול עד שנהיה מאוחר מדי..
    רשלנות בפענוח צילום רנטגן

    השבמחק