טיפולי שיניים: כל מה שרציתם לדעת על סתימה לבנה.

ד"ר איתן מיזיריצקי/מתי לאחרונה עברתם במסגרת טיפולי השיניים, טיפול הכולל סתימה לבנה? עכשיו נשאר לברר, מהי סתימה לבנה? זוהי סתימה העשויה מחומרים מרוכבים בגוונים בהירים. בקרב רופאי שיניים רבים, זוהי הסתימה המקובלת ביותר בטיפול בשיניים קדמיות. כיום רופאי שיניים רבים משתמשים בסתימה לבנה גם בשיניים האחוריות, מכיוון שהיא אסתטית, חזקה, עמידה ועוברת קישור כימי (הדבקה) לחומר השן. סתימות לבנות עוברות הקשיה בפיו של המטופל באמצעות מנורת אור על-סגול, שכמובן אינו מזיק. כדי להפיק את המירב מהסתימה הלבנה, רופא השיניים צריך להיות בעל מיומנות גבוהה בתחום זה. יש לדעת כי הסתימה הלבנה יקרה יותר מסתימת האמלגם.

מהי סתימת אמלגם? זוהי סתימה מתכתית העשויה מחומר הקרוי אמלגם, אשר מורכב מסגסוגת של כסף, כספית וכמה מתכות נוספות במינונים קטנים. סתימת האמלגם היא הסתימה הוותיקה וגם הזולה ביותר והיא מתאימה רק לשיניים אחוריות, מכיוון שצבעה כהה. האמלגם הוא חומר חזק מאוד, חזק אפילו יותר מחומר השן הטבעי. אחת הסיבות למחירה הנמוך יחסית של הסתימה הזאת הוא הזמן הקצר שלו נדרש רופא השיניים כדי להתקין אותה. לסתימות האמלגם ישנם גם חסרונות. הסתימות מופיעות בגוונים של שחור ואפור, ומשום כך משתקפות דרך זגוגית השן. שן שיש בה סתימת אמלגם נראית כהה יותר מהשיניים הסמוכות לה שאין בהן סתימה כזאת. משום כך אי-אפשר להשתמש בסתימת אמלגם בשיניים הקדמיות. כמו-כן סתימות אלה מתבלות אחרי שנים של תפקוד והן עלולות להיסדק. פעמים רבות סדקים אלה אינם נראים לעין הבלתי מקצועית, ולכן חשוב מאוד להגיע לבדיקה התקופתית אצל רופא השיניים, שכן דרך סדקים שאינם מטופלים עלולים חיידקים לחדור לתוך השן. חיסרון נוסף הוא אופן האחיזה של הסתימה בתוך חלל השן, שכן בניגוד לסתימה הלבנה שנדבקת לחומר השן, סתימת האמלגם תפוסה בשן רק באופן מכני.




יש כאלה הסבורים כי השימוש בסתימות אמלגם אינו בטיחותי מכיוון שהן מכילות כספית, הנחשבת למתכת רעילה כשהיא מגיעה לזרם הדם. יש לציין שהכספית מצויה בסתימות האמלגם במינונים זניחים, ואפילו רשות ה-FDA האמריקנית המחמירה מאשרת שימוש בסתימות אלה. למידע על שיקום הפה, בקרו באתר מרפאת המומחים של ד"ר איתן מיזיריצקי-מומחה לשיקום הפה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה