מהו שיקום הפה?


שיקום הפה הוא אחת ההתמחויות החשובות בתחום רפואת השיניים. התמחות זו עוסקת בשחזור שיניים במטרה לשפר הן את רמת התפקוד והן את רמת האסתטיקה של הפה. 

שיקום הפה כולל את כל קשת הטיפולים – החל מסתימות, כתרים וטיפולי שורש וכלה בבעיות כמו השלמה של שיניים חסרות (כולל שתלים דנטליים), הפרעה בתפקוד הלסת ובעיות בסגר של השיניים. 

מומחה בשיקום הפה עובר הכשרה רב תחומית

מומחה בשיקום הפה בעצם עובר הכשרה רב תחומית במהלך ארבע שנות ההתמחות שלו, לאחר שסיים שש שנות לימוד וכבר הוכשר כרופא שיניים כללי. בתום לימודי ההתמחות מקבלים הבוגרים תעודת מומחה ממשרד הבריאות ומהמועצה המדעית שליד משרד הבריאות. 

לימודי ההתמחות בשיקום הפה מכשירים את הרופאים לטפל במקצועיות ובמיומנות בקשת רחבה של בעיות מסובכות בשיקום הפה ובמערכת הלעיסה. 

העיסוק בתחום שיקום הפה כולל מספר תחומים כמו: טיפולי חניכיים, טיפולי שורש, בנייה של עצם לצרכי השתלת שיניים, ניתוחים להשתלת שיניים וטיפולים ביישור שיניים.

מומחה לשיקום הפה הוא גם בעל ידע רב בכל מה שקשור לחומרים הדנטליים כדי שידע, בעת הצורך, לבחור את חומרי השחזור העדכניים והמתאימים ביותר. בנוסף, מומחה לשיקום הפה מוכשר לבצע ניתוחים דנטליים שונים, כולל השתלות שיניים.

השתלות שיניים ממוחשבות

ההתפתחות הטכנולוגית המהירה והמדהימה בתחום שיקום הפה תרמה לאחד הטיפולים הפופולריים בשנים האחרונות שמבצעים מומחים לשיקום הפה: שתלים דנטליים. 

השתל הדנטלי הוא בעצם בורג שמושתל לתוך עצם הלסת ומשמש כעוגן להשלמה של שן אחת או מספר שיניים שחסרות בפה. בתהליך ההחלמה משתלבת עצם הלסת עם השתל ולאחר שהשניים הופכים למקשה אחת, אפשר להרכיב את כתר השן על השתל. השתלים מחליפים היום בהצלחה רבה את התותבות הנשלפות והמאוד לא נוחות. 

עם שתלים דנטליים, התחושה בכלל, ובעת הלעיסה בפרט, דומה מאוד לתחושה של שיניים טבעיות. אחוזי ההישרדות של השתל בפה הם גבוהים מאוד (כ-95%), והם יכולים להישאר בפה במשך שנים רבות.

בניית תוכנית טיפולית

מומחה לשיקום הפה מבסס את הטיפול שהוא מציע לכל אחד מהמטופלים שלו על שלושה גורמים: ידע והבנה מעמיקה של מערכת הלעיסה ותפקודה; ספרות מחקרית עדכנית בתחום; וניסיון קליני שנרכש גם בעת הלימודים וההכשרה וגם במהלך שנות העבודה.

תפקידו של מומחה לשיקום הפה הוא לאבחן את המחלות או את ההפרעות ולבנות על פיהן תוכנית טיפולית מתאימה שתוכל להחזיר לשיניים וללסת את רמות התפקוד והאסתטיקה האופטימליות ביותר. 

בעצם, מומחה לשיקום הפה מקבל הכשרה רב תחומית שמאפשרת לו לאבחן את המצב של המטופל ולהפנות אותו לרופאים מומחים בתחומים אחרים כמו: אורתודונטיה, כירורגיה, אנדודונטיה ופריודונטיה. 

מומחים אלה יוכלו מצידם לתרום את תרומתם לתוכנית הטיפולית ולבצע את ההכנות הנדרשות לשיקום הפה ברמה האופטימלית.


תגובה 1: