השתלות שיניים ושיקום הפה - מידע חיוני

השתלות שיניים, שיקום הפה. סקירת רופא מומחה לשיקום הפה, ד"ר איתן מיזירציקי. שתל דנטלי הוא בורג העשוי מטיטניום, אשר מוכנס באופן כירורגי לעצם הלסת. מטרת השתלים היא לדמות שורשים של שיניים חסרות וכן לשמש תומכים לכתרים קבועים או לתותבות נשלפות. שתלים דנטליים נמצאים בשימוש זה כשלושה עשורים ומהווים את המהפכה הגדולה ביותר ברפואת השיניים המודרנית, זאת מכיוון שבאמצעותם אפשר לספק מענה מצוין לחוסר שיניים חלקי או מלא. ניתן להתקין שתל בודד להשלמת חוסר של שן בודדת, או שישה עד עשרה שתלים בלסת, כדי לאפשר בניית שחזור קבוע המשלים את השיניים החסרות בלסת שלמה. כמו-כן שניים עד ארבעה שתלים יכולים לשפר במידה רבה את האחיזה והיציבות של תותבת שלמה אצל מטופלים מחוסרי שיניים. שתלים דנטליים יכולים לבוא כתחליף לשיניים שאבדו כתוצאה ממחלת העששת, מחלת חניכיים, חבלה וכדומה.




במצבים של חוסר שיניים חלקי או מלא, על רופא השיניים לכלול בין שאר החלופות הטיפוליות גם טיפול באמצעות שתלים, כאשר הדבר אפשרי לביצוע. עליו להציע למטופל דרך טיפולית זו גם אם אינו עוסק בעצמו בתחום זה ולדאוג להפנותו למומחה המתאים. זאת מכיוון שעל המטופל להיות מודע לכל האופציות הטיפוליות הרלוונטיות במקרה שלו, שמהן יוכל לבחור את המתאימה לו ביותר. טיפול שתלים דורש ידע נרחב ומסלול הכשרה מתאים, אבל כרגע אין עדיין התמחות ייחודית בשתלים דנטליים. נושא זה מהווה פרק נכבד הנלמד בהרחבה במסגרת שלוש התמחויות שקיימות היום ברפואת השיניים: ניתוחי חניכיים, כירורגיית הפה והלסתות ושיקום הפה. ישנם רופאי שיניים שעוסקים בהשתלות אף-על-פי שאינם מומחים באחד משלושת התחומים האלה. על כן, לפני שמתחילים טיפול הכולל התקנת שתלים דנטליים, כדאי לברר אצל רופא השיניים מהם הכשרתו וניסיונו בתחום הזה. יש לזכור כי תמיד אפשר לבקש חוות דעת נוספת לפני תחילת הטיפול, במיוחד כאשר נדרש שיקום נרחב ומורכב הנתמך על-ידי שתלים, או כשנדרשת רמת אסתטיקה גבוהה, ובמיוחד בקדמת הפה.



רבים מהמטופלים תוהים האם השתלים אכן נקלטים בפה. התשובה היא - כן. מחקרים מראים שסיכויי הצלחת הטיפול בשתלים גבוהים ביותר, כ- 95%, ונשארים גבוהים גם בטווח של עשר שנים ומעלה. אבל ישנם גורמים שבכל זאת מפחיתים את סיכויי היקלטות השתלים בעצם, כגון: עישון כבד (20 סיגריות ביום ויותר), מחלת חניכיים פעילה, מחלת האוסטיאופורוזיס שבמהלכה חלה הפחתה בצפיפות העצם, וסוכרת לא מאוזנת – גורמים אשר מפריעים לתהליכי הריפוי התקין בגוף. על כן, לפני התחלת הטיפול בשתלים יש להפסיק או להפחית באופן משמעותי את העישון ולטפל במחלת החניכיים. במצבים של סוכרת יש להגיע למצב של איזון המחלה. לעִתים קרובות רופא השיניים יבקש מהמטופל לערוך בדיקות דם ולהציגן בפניו, וכן ישתף פעולה עם רופא המשפחה. חשוב לדעת כי חולה סוכרת עם רמות סוכר מאוזנות בדמו ייחשב כמטופל רגיל ויוכל לעבור טיפול בשתלים באותם סיכויי הצלחה. מצבים נוספים המפחיתים את סיכויי ההצלחה של טיפול בשתלים הם הרגלים כגון שחיקת שיניים (ברוקסיזם) תופעה זו מביאה להפעלת כוחות עודפים הגדולים בהרבה מהכוחות הרגילים המופעלים בזמן לעיסה, ולכן היא מסכנת את יציבות השתלים.

תגובה 1: