פחד מרופא שיניים/ד"ר איתן מיזיריצקי על חרדות מטיפולי שיניים/מי מפחד מרופא שיניים?

חרדות מטיפולי שיניים. פחד מטיפול שיניים גורם לאנשים רבים להזניח את שיניהם ולהגיע לרופא השיניים כשכבר מאוחר מדי להציל את השיניים. זהו פחד שנובע לעִתים מחוויה שלילית שעברו המטופלים עצמם או אנשים הקרובים להם עקב טיפול שיניים טראומטי. ישנן גם סיבות אחרות כמו רתיעה מהפרת האינטימיות כשמישהו, גם אם הוא רופא שיניים, "חודר" אל תוך הפה, דחייה מרעש או מרטט המכשירים במרפאה, או אפילו מהריח האופייני שלה. יש שיטות שונות להתגבר על הבעיה, וביניהן טכניקות התנהגותיות כגון הרפיה או היפנוזה, ומתן תרופות הרגעה או טשטוש לפני הטיפול. כדי לגרום למטופלים להתגבר על חרדותיהם, אפשר להפוך את המרפאה למקום נעים יותר באמצעים פשוטים כמו צוות מטפל סימפטי וחייכני, עיצוב המקום בצבעים חמים, השמעת מוסיקה רוגעת ברקע, שימוש בתכשירים שמדיפים ריח נעים ועוד. נוסף על כך, אפשר להשתמש בכמה שיטות אשר מטרתן להפחית את רמת החרדה של המטופל. קיימת "השיטה להפחתת רגישות" – דסנסיטיזציה -שבאמצעותה מביאים את המטופל, תוך כדי יצירת אווירה נעימה ונינוחה, לחשיפה הדרגתית לגורם החרדה (המקדחה, המזרק או כל מכשיר אחר). חשיפה הדרגתית זו גורמת למטופל "להתרגל" לאותו גורם מרתיע וללמוד לא לפחד ממנו.



היפנוזה לטיפול בחרדה – כל אחד יכול? החוק בישראל מתיר רק לרופאי שיניים אשר קיבלו הכשרה מתאימה ורשיון מטעם משרד הבריאות להשתמש בהיפנוזה. מצב היפנוטי הוא מצב ששמהפנט מביא אליו את המטופל, אשר נמצא, למעשה, במצב תודעתי שונה. דבר זה עשוי להביא לידי ביטוי כוחות פנימיים שחבויים בו, שבאמצעותם הוא עשוי להתגבר על בעיית החרדה. אגב, בהיפנוזה אפשר להשתמש גם במצבים נוספים אשר מקשים על טיפול השיניים, כגון במקרים של רפלקס הקאה מוגבר.

טיפול תרופתי/השיטות המקובלות להרגעת מטופלים הסובלים מחרדות מטיפולי שיניים עושות שימוש בתרופות הרגעה או טשטוש בדרגות שונות, שמגיעות אפילו עד להרדמה כללית. אפשר להשתמש בתרופות הרגעה הנלקחות דרך הפה, שימוש בגז נשאף כגון גז הצחוק (נייטרוס אוקסיד), מתן תרופות הרגעה דרך הווריד והרדמה כללית. בטיפולי הרגעה דרך הווריד ובהרדמה כללית נדרשת נוכחותו של רופא מרדים במרפאה. כמו-כן, רופא השיניים צריך להיות בעל הכשרה מיוחדת לכך או בעל תואר של מומחה. בכל מקרה, כאשר מטפלים במטופל החרד באמצעים תרופתיים, רצוי לשלב טיפול זה בטיפול ההתנהגותי.

שיטות אלטרנטיביות/בעולם מצטברות עדויות מחקריות על כך שגם הדיקור הסיני/האקופונקטורה – עשוי להוות טיפול עזר בהפחתת חרדות, בהתגברות על רפלקס ההקאה ועל הכאבים לאחר הטיפול. האקופונקטורה היא שיטה רפואית שמקורה בסין לפני כ-3000 שנה. היא הגיעה לעולם המערבי בשנות ה-80 של המאה ה-20 ומאז היא משתלבת היטב בעולם הרפואה הקונבנציונלית. רופא שיניים המעוניין לטפל במטופליו בעזרת אקופונקטורה חייב לעבור הכשרה מתאימה. רוצים לדעת עוד על טיפולי שיניים? היכנסו לאתר הבית של ד"ר איתן מיזיריצקי, מומחה לשיקום הפה. להזמנת תור במרפאת המומחים לשיקום הפה, חייגו: 036449139

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה