השתלות שיניים כתרי זירקוניה/ כתרי חרסינה חדשניים - ללא מתכות וללא הפס השחור בשוליים/ ד"ר איתן מיזיריצקי מומחה לשיקום הפה.

כתרים הינם תחליף ושיחזור לכותרות שיניים שחדלו לתפקד או להראות לשביעות רצון המטופל. הדבקת כתרים מתבצעת באחד מהמקרים הבאים : שיניים שנפגעו מעששת , שיניים מוחלשות כתוצאה משחזורים , שיניים בעלות שחיקה נרחבת, שיניים שעברו טיפולי שורש ואיבדו חומר שן רב, שיניים בעלות כותרת קצרה ולא אסתטית , שיניים בהטיות שונות, שיניים כמאחזות לגשר ונסיגת חניכיים בלתי אסתטית. חסרונות כתרים מלאים על בסיס מתכתי, הם הקרבת חומר שן רב בעת הרכבתם , אפשרות של תגובה לא טובה ברקמת חניכיים, קושי באבחון עששת מתחת או בשולי הכתר, אורך חיים מוגבל . אחד החסרונות האסתטיים הבולטים לעין , הוא הפס השחור המופיע בשולי הכתר , בנקודת ההשקה שבין הכתר לחניכיים .




מהן הסיבות לתופעת השוליים השחורים?
רוב הכתרים הנפוצים כיום הינם כתרי חרסינה הצמודים למתכת . שילוב החרסינה עם המתכת יוצר כתר חזק ועמיד בפני כוחות הלעיסה . ציפוי החרסינה הוא בעובי שבין 0.5-1.5 ממ' פרט לאזורי השוליים הקרובים לחניכיים שבהם ציפוי החרסינה דק יותר. בתהליך יצירת הכתר המתכת משחירה וככל שהציפוי דק יותר- היא קשה יותר להסתרה. התוצאה היא קבלת פס מתכתי דק מאד אשר אינו מהווה בעיה מבחינה רפואית, אך מהווה מפגע אסתטי לאנשים בעלי חיוך רחב וגדול החושף "הרבה" שיניים וחניכיים. ברוב המקרים משתדלים רופאי השיניים למקם את שולי הכתרים מעט מתחת לחניכיים. למרות מאמציהם, עם הזמן חלה נסיגת חניכיים ולעיתים שולי המתכת השחורים משתקפים דרך החניכיים ויוצרים בכל האזור גוון אפור כהה. ניסיון להסתיר את שולי הכתרים עמוק יותר בתוך החניכיים עלול לגרום למחלת חניכיים ופגיעה בעצם התומכת בשיניים. שיניים בהן הותקנו כתרים לאחר טיפול שורש , נוטות לכהות ולהאפיר . במעבר השן דרך החניכיים, שהינם שקופים בחלקם, משתקף צבע השורש הכהה. סיבה נוספת למפגע אסתטי היא מבנים המשמשים להגברת אחיזת הכתר בשן. המבנים עשויים מבורג מתכתי ומקובעים בתוך תעלת השורש. סביב ברגים אלו נוצרים לעיתים תהליכים כימיים אשר גורמים לצביעת השן והחניכיים ממש כפי שנעשה בקעקועים. מה הם הפתרונות האסתטיים לתופעות אלו? ניתן להשתמש בפינים או ברגים העשויים מחומרים פלסטיים מחוזקים בסיבים כתחליף לברגי המתכת. צבעם לבן ואינם משתקפים דרך השן כמו ברגי המתכת. בשיניים הקדמיות, בחזית הפה, ניתן כיום לבצע תהליך של הלבנה פנימית וסתימות אומנותיות המורכבות משכבות רבות , ועשויות מחומרים מרוכבים בצבע השן הטבעית, אשר יכולים לשמש תחליף לכתרים.



ציפויי חרסינה לשיפור האסתטיקה של שיניים קדמיות
ציפויים אלו עשויים מחרסינה בעובי של כחצי מילימטר ומטרתם לצפות את השטח הקדמי של שיניים בעלות צבע או צורה עם מראה לא אסתטי. מזגוגית השן מוסרת שכבה דקה של עד חצי מילימטר וציפוי החרסינה בצבע המתאים מודבק לפני השטח הקדמיים של השן. יתרונות שיטה זו הינם שזוהי שיטת טיפול שמרנית ביחס לכתר חרסינה מלא המקיף את כל השן ודורש הסרת חומר שן רבה יותר.החרסינה הדנטלית היא בעלת שקיפות הדומה לזו של זגוגית השן ,אינה עוברת שינויי צבע, שומרת על פני שטח חלקים ונחשבת לחומר השחזור האסתטי בעל ההתאמה הביולוגית הטובה ביותר מבין החומרים אשר בשימוש כיום ברפואת השיניים. שיטה זו יקרה עקב הוצאות מעבדה גבוהות ומיומנותם של הרופא וטכנאי השיניים היא בעלת חשיבות רבה לקבלת התוצאה האסתטית ביותר.

מהם כתרי חרסינה ללא מתכת?
אלו הם כתרים אסתטיים העשויים אך ורק מחרסינה. עיקר השימוש בכתרים אלה הינו בשיניים קדמיות, שכן באזור זה של הפה נדרשת רמת האסתטיקה הגבוהה ביותר. בשנים האחרונות היתרונות של כתרים העשויים מחרסינה בלבד לעומת כתרים העשויים ממתכת בציפוי חרסינה נובעים מהתכונות הייחודיות של החרסינה, ובראשן היותה בעלת הצבע הקרוב ביותר לצבע שן טבעית. כמו כן החרסינה הינה חומר קשה ועמיד, שאינו משנה את צבעו לאורך השנים, אינו סופח חומצות וצבעי מאכל. חרסינה "הי- טקית" זו מורכבת מאלומינה או זירקוניה, מהווה פריצת דרך בטיפולים העומדים לרשותו של משקם הפה.


חרסינות אלה מאגדות יופי, אסתטיקה ועמידות מוחלטת בפני כוחות הלעיסה. חרסינת הזירקוניה מיושמת כבר כ-20 שנים בעולם הרפואה, במיוחד באורטופדיה,כשתלי ירך וכן בתעשיית החלל . את הזירקוניה ניתן למצוא גם בדסקי הבלמים של מכוניות "פורשה". כתרי הזירקוניה מומלצים במיוחד לאנשים אשר סובלים מאלרגיות למתכות. חרסינה זו אינה מגיבה לראקציות כימיות עם חומרים נוספים בפה, אפילו אצל אנשים רגישים במיוחד. תכונה חשובה נוספת של הזירקוניה הינה הולכת חום גרועה אשר תורמת להפחתת הרגישות לחום וקור בשיניים המכוסות בכתרים. כיום קיימת טכנולוגיה חדישה בשם CAD/CAM, שאני עושה בה שימוש נרחב ולא רק בשיניים קדמיות, אלא גם באחוריות, הנעזרת במחשב ליצירת כתרי החרסינה וסתימות החרסינה. ישנו סורק אופטי אשר מעביר למחשב תמונה מדויקת של השן המושחזת שאליה מיועד הכתר. נתונים אלה מועברים באמצעות האינטרנט למעבדת שיניים בחו"ל המצוידת במחרטה ממוחשבת המייצרת את כתר החרסינה על-פי הסריקה הממוחשבת ברמת דיוק גבוהה מאוד וללא מגע יד אדם. הודות לשטח הפנים החלק של החרסינה הנ"ל ניתן ביתר קלות לשמור על היגיינת הפה וזהו פתרון לאנשים אשר לא מעוניינים בנוכחות מתכות בפיהם.

טיפולי שיניים/טיפים מרופא שיניים/ ד"ר איתן מיזיריצקי מומחה לשיקום הפה/איך מצחצחים שיניים נכון?

טיפים מד"ר איתן מיזיריצקי, רופא שיניים ומומחה לשיקום הפה. צחצוח שיניים היא פעולה שמלווה אותנו כילדים וכמבוגרים לאורך כל שנות חיינו. מי לא מכיר את השאלה שכל הורה שואל, צחצחת שיניים? לא תמיד ילדים אוהבים לצחצח שינים, אבל חשוב מאוד להקנות להם הרגל נכון לצחצוח שיניים. צחצוח שיניים נעשה על 3 משטחי השיניים. משטח השן הפונה ללחי או לשפה, משטח הלעיסה והמשטח הפונה לחייך וללשון. אלו הם שלושת המשטחים החשובים ביותר. חשוב מאוד לצחצח בעדינות, לא ללחוץ על החניכיים, כדי לא לגרום לפגיעה בהם כתוצאה משפשוף וחיכוך מוגבר. השתדלו לצחצח 2-3 שיניים, 8-10 תנועות לכל פעולת צחצוח. זהו הרוחב האידיאלי שמברשת שיניים יכולה להגיע אליו. הקפידו לעבור על כל המשטחים, כך תדעו שצחצחתם שיניים באופן מבוקר ונכון. צחצוח השיניים הוא חיוני עבורנו בעיקר בכל הנוגע לטיפול מונע מפני חיידקים הנמצאים בחלל הפה. לעתים, אני נתקל במטופלים מבוגרים שעדיין לא למדו לצחצח נכון. צחצוח שיניים לא נועד רק כדי למנוע ריח פה. הוא חשוב וחיוני מאוד לשמירה על שיניים בריאות. רוצים לדעת יוצר? היכנסו לאתר הבית של דוקטור איתן מיזיריצקי, רופא שיניים ומומחה לשיקום הפה. להזמנת תור במרפאת המומחים של ד"ר איתן מיזרייצקי חייגו: 036449139


טיפ קטן מרופא שיניים - דיקור סיני אקפוקונטורה סרטון וידאו טיפול בחרדות מטיפולי שיניים

טיפול מונע מחרדות מטיפולי שיניים באמצעות דיקור סיני
גם הומור יכול להוות דרך מצויינת להתמודדות עם חרדות מטיפולי שיניים ואני לא מתכוון לגז צחוק. צפו בסרטון אפוקונטורה מאתר יוטיוב המציג פאן משעשע של נפלאות הדיקור הסיני. האקופונקטורה היא שיטה רפואית שמקורה בסין לפני כ-3000 שנה. היא הגיעה לעולם המערבי בשנות ה-80 של המאה ה-20 ומאז היא משתלבת היטב בעולם הרפואה הקונבנציונלית. רופא שיניים המעוניין לטפל במטופליו בעזרת אקופונקטורה חייב לעבור הכשרה מתאימה.


ד"ר איתן מיזיריצקי/רפואת שיניים נזקי העישון - רוצים שיניים וחניכיים בריאים? בלי סיגריות בבקשה.

רפואת שיניים שיקום הפה – השפעת עישון על בריאות השיניים והחניכיים
לעישון, מעבר לשאר הנזקים הידועים שהוא גורם לגופנו, ישנה גם השפעה הרסנית על מצב החניכיים שלנו. העישון משפיע על הופעת מחלות החניכיים ומזרז את התקדמותן. הניקוטין ומגוון רחב של חומרים כימיים הנשאפים בזמן העישון גורמים לנוכחות החיידקים על החניכיים להיות הרסנית במיוחד. העישון גורם להקטנה של זרימת הדם בחניכיים ובכך מצמצם את אספקת החמצן וחומרי ההזנה לתאים. בנוסף, ישנה השפעה רעילה ישירה על תאי מערכת החיסון הנלחמים בחיידקים ועל תוצריהם. עישון של עד עשר סיגריות ביום מעלה את ההסתברות לחלות במחלת חניכיים פי שלושה. חשוב להדגיש, עישון של מעל עשר סיגריות ביום מעלה אותה לפי שישה. כמו כן העישון מעכב ריפוי החניכיים אחרי עקירות וניתוחים, וגם אחוזי ההצלחה של היקלטות השתלים הדנטליים בפיהם של מעשנים נמוכים יותר מאשר אצל הלא מעשנים.




מומלץ להפסיק לעשן לחלוטין, או לפחות להפחית את כמות העישון היומית למתחת לעשר סיגריות ביום בתקופה שלפני ההשתלה ולאחריה, עד להיקלטות השתל בעצם.

אבל בזאת לא תמו נזקי העישון. אצל מעשנים מצטברת שיכבה של ניקוטין על פני השיניים הגורמת להכתמת זגוגית השן ולמראה חום צהבהב של השיניים. הניקוטין מכתים גם את הסתימות הלבנות. כמו כן עלול העישון לגרום לריח רע מהפה ואפילו לשינוי חוש הטעם. במקרים קשים עלול המעשן אף ללקות בסרטן חלל הפה. יש כאלה הלועסים טבק באופן קבוע, ועליהם לדעת כי גם עיסוק זה, במיוחד כאשר הוא בא בשילוב עם שתיית אלכוהול, יוצר סיכון מוגבר ללקות בסרטן חלל הפה. למעשה, הסיכון של לועסי הטבק האלה ללקות בסרטן חלל הפה גבוה פי 50 מאשר בקרב אלה שלא לועסים טבק. אצל מעשנים ישנה גם הצטברות מוגברת של אבנית, ועל כן הם נזקקים לטיפול של שיננית לעיתים קרובות יותר. כרופא שיניים המתמודד עם נזקי עישון, אני ממליץ חד משמעית: רוצים שיניים וחניכיים בריאים? בלי סיגריות בבקשה, או לפחות הפחיתו את כמות הסיגריות עד ל-10 סיגריות בלבד.

מחלות מידבקות במהלך טיפול שיניים – סקירה, מידע חשוב וטיפים מרופא השיניים ד"ר איתן מיזיריצקי

ד"ר איתן מיזיריצקי מומחה לשיקום הפה/סקירת מחלות מידבקות/מחלות מידבקות במהלך טיפול שיניים מחייבות היערכות וערנות הן מצד המטופל והן מצד רופא השיניים. התפשטות מחלת האיידס ומחלות מידבקות אחרות ברחבי העולם הפכה את המחלות האלה לגורם התמותה המשמעותי ביותר בתקופה האחרונה. בשנת 1990 נרשם מקרה של מטופלת אמריקנית אשר תבעה את רופא השיניים שלה בשל כך שהוא הדביק אותה במחלת האיידס. זה קרה, לדבריה, במהלך טיפול שיניים שיגרתי. הרופא שידע כי הינו נשא איידס, לא הקפיד על אמצעי סטריליזציה מתאימים ואף לא יידע את מתרפאיו בדבר מחלתו. המקרה זכה לפירסום עולמי רב, הינו יוצא דופן, אבל מלמד על כך שמרפאת השיניים עלולה להיות מקום מסוכן בתחום המחלות המידבקות אם לא נוקטים אמצעים להגנה מפני התופעה.




מהן המחלות המידבקות שמפניהן צריך להישמר?
המחלה המסוכנת ביותר היא הצהבת הנגיפית, ההפטיטיס B, כאשר כל רופאי השיניים מחויבים לקבל חיסון כנגדה. קיימת הסכמה כללית בקרב המומחים על כך שהרבה יותר קל להידבק בצהבת זו במרפאת שיניים מאשר במחלת האיידס, למשל, אשר נגרמת על-ידי נגיף ה- HIV. מחלות נוספות ברשימה הן השחפת והפטרת (זיהומים פטרייתיים). הזיהום הפטרייתי הנפוץ ביותר הוא הקנדידה, פטרייה אשר מתפתחת בפיות של אנשים אשר סובלים ממחלות שונות או נוטלים תרופות שונות שגורמות לירידה בכושר ההתנגדות של המערכת החיסונית שלהם.

מהן הדרכים להישמר מפני המחלות האלה במרפאת השיניים?
מרפאות השיניים נערכות בדרכים שונות כדי לשמור על בריאות המתרפאים שלהן. ראשית, כל אחד מהצוות הרפואי במרפאת שיניים חייב להרכיב מסכה חד-פעמית על פניו וכפפות חד-פעמיות על ידיו, שמוחלפות לפני כל טיפול חדש. ניתן להגן על העיניים באמצעות הרכבת משקפי מגן. אחרי כל שימוש במיכשור, ובין מתרפא למתרפא, חובה לחטא את הכלים באמצעות חומר מחטא מתאים. אמצעי החיטוי המועדף שרצוי כי יימצא בכל מרפאת שיניים הוא ה"אוטוקלאב" (AUTOCLAVE), המחטא באמצעות קיטור תחת לחץ. ברפואת השיניים המודרנית משתמשים במחטים חד-פעמיות ויש להקפיד לאסוף אותן במיכל מיוחד המונע הידקרות ממחטים משומשות. יש לנקות ולחטא היטב את מישטחי העבודה בחדר הטיפולים אחרי כל מתרפא.

האם אני יכול לעבור טיפולי שיניים כאשר אני חולה במחלה מידבקת?
מחלה מידבקת, אם היא נמצאת תחת השגחה וטיפול רפואיים ומצבו הבריאותי של המתרפא מאפשר זאת, אינה מונעת קבלת טיפול שיניים. מתרפא אשר חולה במחלה מידבקת, חייב ליידע את רופא השיניים בדבר מחלתו. לרוב חולה כזה יטופל במסגרת מרפאות שיניים במוסדות רפואיים או בתי חולים, כיוון שמוסדות אלה ערוכים טוב יותר מאשר המרפאות הפרטיות לטיפול במקרים כאלה. אבל אם מתרפא שחולה באיידס, למשל, בוחר לקבל טיפול במרפאה פרטית, טיפול זה יבוצע בסוף יום העבודה, כאשר אין מתרפאים נוספים המחכים לתורם לאחר מתרפא זה, וזאת על מנת למנוע לחלוטין את סכנת ההידבקות. אחרי מתרפא חולה זה, עוברת המרפאה חיטוי וניקוי יסודיים ביותר. אגב, כדאי לדעת שבארה"ב, למשל, סירוב של רופא שיניים לטפל בחולה איידס נחשב לעבירה שגוררת בעטייה העמדה לדין.

שיקום הפה שחיקת שיניים זיהוי, טיפול ומניעה - טיפים חשובים מד"ר איתן מיזיריצקי מומחה לשיקום הפה

שחיקת שיניים/סקירת מומחה לשיקום הפה, ד"ר איתן מיזיריצקי. שחיקת שיניים זהו ההרגל האורלי הנפוץ ביותר. כ- 95% מהאוכלוסיה שוחקים את שיניהם ברמות שונות של חומרה אך רק כ- 5% מביניהם נזקקים לטיפול. התופעה מתבטאת בשחיקת השיניים אל מול השיניים שמנגד, לרוב באופן לא מודע, בזמן השינה ואז התופעה מוגדרת כהפרעת שינה.

זהו מעין "שסתום" לפריקת מתחים נפשיים אשר מצטברים במשך היום. כתוצאה מכך מופעלים כוחות לעיסה בלתי מבוקרים, הגדולים פי 4 עד פי 7 מהרגיל וחלה התפתחות יתר של שרירי הלעיסה. בעקבות שחיקת השיניים, עם הזמן, נגרם אובדן של חומר שן, השיניים נראות קצרות תוך פגיעה באסתטיקה ובתפקוד של מערכת הלעיסה. שיניים עלולות להשבר הן ברמת הכותרות והן ברמת השורשים ואותו גורל עלול לחול גם על שיחזורים שונים כגון סתימות, כתרים, גשרים ואף נצפו לא מעט שברים של שתלים. עלולות להווצר בעיות במפרקי הלסת, שגם עליהם מופעלים כוחות עודפים, כאבים של שרירי לעיסה וכאבי ראש אופיניים. כשרופא השיניים מאבחן את הבעיה, רצוי שיתיעץ ואף יפנה את המתרפא לטיפולו של מומחה לשיקום הפה.




הטיפול הראשוני לאחר שהתופעה אובחנה, הינו הכנת "סד לילה". זהו מגן שיניים מפלסטיק שקוף אשר מורכב על גבי השיניים של אחת מהלסתות בזמן השינה. תפקידו של סד הלילה כפול: גם מגן על השיניים מפני המשך השחיקה וגם תורם להרפיית שרירי הלעיסה על ידי "פתיחת המנשך". כמו כן משמש הסד ככלי אבחנתי עבור רופא השיניים שלמד ממנו על היקף, מסלול ומידת השחיקה. בשלבים הבאים של הטיפול בתופעה של שחיקת השינים יתכן שילוב של טיפול תרופתי להרפיית שרירי הלעיסה, טיפול נפשי ברמות שונות ועוד. במקרים בהם נגרמה פגיעה משמעותית לשיניים, לאורכן ולשלמותן,יתכן הצורך בטיפול מורכב של שיקום הפה ובין היתר החזרת הגובה המקורי של המנשך שהלך ופחת עם התקדמות שחיקת השיניים. טיפולים אלו, כאמור, רצוי שיבוצעו על ידי מומחה לשיקום הפה, אשר עבר הכשרה מיוחדת ומקיפה לשם כך.
תופעה נוספת הנובעת מהפעלת כוחות לעיסה עודפים הינה הידוק שיניים. להבדיל מפעולת שחיקת השיניים שמתבצעת במישור האופקי, הידוק השיניים כרוך בהפעלת כוחות אנכיים. בעקבות כך, בדרך כלל לא נגרמת הפחתה באורך השיניים, אך נגרמים נזקים אחרים, חמורים לא פחות.