סקירת מומחה לרפואת שיניים/טיפים מרופא שיניים/איך מתמודדים עם ריח רע מהפה? (הליטוזיס)

טיפים מרופא שיניים/איך מתמודדים עם ריח רע מהפה? ריח פה לא נעים זה באמת לא נעים. לא נעים לאדם שיודע כי פיו מדיף ריח רע לפתוח את פיו בחברה, לא נעים גם להעיר על כך למישהו אחר. הרבה פגישות רומנטיות ראשונות הסתיימו על רקע של ריח פה רע אצל אחד מבני הזוג. ריח רע מהפה הוא מצב שכיח בקרב מבוגרים, אך גם אצל ילדים. למעשה, למעלה ממחצית המבוגרים סובלים מהבעיה. מסיבות שאינן ברורות עדיין אנשים אינם מודעים לריחות הנודפים מפיהם, ועלולים לסבול שנים מהתופעה עד שמישהו קרוב מעיר את תשומת לבם לכך.

איך נוצר הריח הרע?
תנאי החום והלחות השוררים בפינו, הופך אותו לאחד המקומות היותר עמוסים בחיידקים בגופנו. כשחיידקי הפה נמצאים באיזון כמותי מסויים, הם אינם גורמים לנזקים, אלא אף מונעים התיישבות וצמיחה של חיידקים מחוללי מחלות שונות. במרבית המקרים נובעת בעית הריח הרע כתוצאה של פעילות חיידקים מפרקי חלבון בתוך חלל הפה ולא ממערכת העיכול, כפי שבדרך כלל מקובל לחשוב. מקור החלבונים בתהליך זה הוא בעיקר מהרוק ומתאים שנשרו מרירית הפה ופחות מחלבונים מהמזון. לעיתים ריח רע מהפה עלול להיות אות המבשר על מחלה כלשהי שאינה קשורה לחלל הפה כגון: סוכרת, אי ספיקת כליות, מחלת כבד וסינוסיטיס. לכן חשוב ביותר שרופא השיניים ידע לאבחן מטופלים באמצעות הריח הנודף מפיהם על מנת לספק טיפול מתאים או הפניה לרופא מומחה אחר, בשלב ראשון, בד"כ למומחה לאף, אוזן, גרון.





ניתן לסווג את תופעת הריח הרע מהפה למספר סוגים. ישנו ריח רע פיזיולוגי הנובע מתהליכים דלקתיים בחלל הפה או מגורמים תזונתיים. קיים ריח רע פתולוגי מתוך חלל הפה הנובע ממחלות באזור זה, כגון מחלות חניכיים, יובש פה ועוד. ריח רע פתולוגי קיים גם מחוץ לחלל הפה, ומקורו בבעיות באזור האף, בקנה הנשימה, בריאות, בדרכי העיכול או מחלות כמו סכרת, מחלות כבד, כליות ועוד. ישנה גם תופעה מעניינת אחרת, פסיכוסומטית, שבה המתרפא חושש שיש לו ריח רע מהפה, אך לאמיתו של דבר הוא אינו סובל מהבעיה. במקרים כאלה יש צורך להרגיעו ולהוכיח לו כי אין לו ריח רע באמצעות תוצאות הבדיקות שלו המצביעות על היעדר הבעיה. אם המתרפא אינו משתכנע ואף מפתח נטיות וסיבוכים נפשיים עקב כך, רצוי מאוד להמליץ לו על טיפול נפשי מקצועי.



את ריח הפה ניתן למדוד במספר שיטות: הרחת פיו של המתרפא, מדידת תוצרים גופריתיים נדיפים על-ידי מכשיר הנקרא "הלימטר", דגימה של תרבית רובד השיניים ומתוך כיסי החניכיים. ישנם גורמים שונים המשפיעים על מצב של ריח רע מהפה וביניהם: היגיינה אוראלית לקויה, הרגלי עישון, מחלות חניכיים, התיישבות מוגברת של חיידקים על הלשון, תותבות לא נקיות, שיחזורים לא מתאימים ועששת, ירידה בהפרשת הרוק ועוד.

איך נפטרים מריח רע מהפה?
הטיפול בריח רע חייב להתחיל מהפה, גם אם הסיבה בסופו של דבר תתגלה במקום אחר, שכן גם במקרה כזה עלולה להיות תוספת של ריח רע מחלל הפה עצמו. שלב חשוב בטיפול בבעיה הוא לאתר את מקור הריח, ולשם כך יש צורך בבדיקות רפואיות מתאימות, על מנת לשלול את הימצאותן של המחלות שאותן הזכרנו. אך מכיוון שלרוב בכל זאת מקור הריח הרע הוא חלל הפה עצמו, ראשית יש צורך בבדיקה של רופא השיניים. הרופא יבדוק את מידת השמירה על היגיינת הפה, הכוללת הברשת שיניים נכונה, שימוש בחוט דנטלי ושטיפה במי פה. אם יימצאו סימנים לדלקת חניכיים, אשר מהווה גורם משמעותי ביותר לריח רע מהפה, יש צורך לטפל קודם כל בדלקת. מקור הריח הרע עלול להיות גם הלשון. כשמצחצחים שיניים, רצוי בהחלט לצחצח גם את גב הלשון עם מברשת המיועדת לכך או עם מברשת השיניים עצמה.

אם רופא השיניים יבחין בכך שגם לאחר נקיטת האמצעים האלה ממשיך לנדוף ריח רע מפיו של המתרפא, יפנה אותו הרופא לרופא כללי להמשך בירור המקור לתופעה. חשוב לדעת כי בין הגורמים לתופעת הריח הרע ישנו גם יובש הפה, שנוצר עקב ירידה ברמה של הפרשת הרוק. כאשר תופעת הריח הרע נובעת מיובש, יש לטפל בבעיה על-ידי מתן תחליפי רוק, הגברה של תדירות השתייה ואפילו ביצוע של תרגילי לשון על מנת לגרות את בלוטות הרוק לעבוד יותר. האם לעיסת מסטיק או מציצת סוכריית מנטה עוזרת לטיפול בבעיה? זה עשוי לעזור באופן זמני בלבד, כל עוד המסטיק או הסוכרייה נמצאים בפה, אך אין זה בא במקום טיפול רפואי מקצועי בבעיה. יש לדעת שלעיסת מסטיק מרובה עלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים ושחיקת מפרקי הלסת. צפו בסרטון הוידאו וקבלו מידע נוסף שיסייע לכם להימנע מריח רע בפה.

תגובה 1:

  1. צריכת הממתקים בימינו מגבירה את הסיכון לתחלואות פה שונות שגורמות לריח רע. מה שהכי עצוב הוא צריכה מוגברת של הממתקים ע"י ילדים קטנים כשהוריהם נמצאים בעבודה...
    אי הפניה לבדיקה

    השבמחק