תזונה ובריאות השיניים/טיפים חשובים וסקירת מומחים/איתן מיזיריצקי, רופא שיניים/מיכל גילאון קרן דיאטנית קלינית

ד"ר איתן מיזיריצקי/טיפים לשמירה על בריאות השיניים/תזונה ובריאות השיניים. בשנים האחרונות חל שינוי באסטרטגיה למניעת עששת. בעוד שבעבר הדגש היה על הימנעות ממאכלים מסויימים שהוכרזו כגורמים לחורים, היום המניעה מתמקדת בפלואוריד, היגיינה טובה של הפה והרגלי אכילה נכונים. איך התזונה משפיעה על היווצרות חורים בשיניים? כל מה שאנחנו אוכלים עובר דרך הפה, בו החיידקים הופכים את הפחמימות לחומצה לקטית. חשיפה ממושכת לחומצה פוגעת באמייל, הציפוי החיצוני הקשה של השן, ויכולה בסופו של דבר ליצור חורים בשיניים. הפחמימות הן לא רק סוכרים פשוטים כמו: סוכר, דבש ומולסה, אלא גם עמילנים כמו: לחם, קרקרים ודגנים – כולם יכולים להיות מנוצלים על ידי החיידקים ליצירת חומצה שפוגעת בשיניים. קיימים מספר גורמים שמשפיעים על התהליך:


תדירות האכילה. בכל פעם שאוכלים מזון המכיל פחמימות משתחררת חומצה על השיניים למשך 20-40 דקות. ככל שתדירות האכילה גבוהה יותר, כך יש יותר הזדמנויות ליצירת חומצה ולפגיעה באמייל השן.

משך הזמן בו המזון נשאר על השיניים. יש פחמימות שנשארות זמן ממושך יותר בפה, וכך יוצרות הזדמנויות רבות יותר ליצירת חורים. חלק מהמזונות נוטים להידבק לשיניים, למרות שבדרך כלל אנחנו לא חושבם עליהם כעל דביקים. לדוגמה: סוכריות ג'לי הן אמנם דביקות, אבל נשטפות מהפה מהר יותר מאשר עוגיות או חטיפי צ'יפס, שמתמוססים לאט. שוקולד נמס ומתפנה מהפה מהר יותר מאשר לחם או קרקרים.

האם המזון נאכל כחלק מארוחה. מזונות שמכילים פחמימות גורמים לייצור רוק מוגבר כשהם נאכלים כחלק מארוחה, לעומת כשהם נאכלים לבד. ייצור הרוק מוגבר במהלך הארוחה כדי לעזור לסתור את החומצה ולנקות את המזון מהפה. בנוסף, שתייה במהלך הארוחה שוטפת את המזונות הדביקים מהשיניים מהר יותר, ומורידה את ההזדמנות ליצירת חומצה.



מה אפשר לעשות כדי להגן על השיניים?
הרגלי האכילה ובחירות נכונות של מזון חשובים להתפתחות ולמניעת עששת. החדשות הטובות הן, שההמלצות לתזונה נכונה ומאוזנת נכונות גם לבריאות השן וגם לבריאות הכללית. הנה מספר טיפים ידידותיים לשיניים, המתאימים גם לילדים וגם למבוגרים: להמעיט ככל הניתן באכילת מזונות שמכילים סוכר ושנדבקים לשיניים כמו: חטיפי דגנים, גרנולה, עוגיות, קרמל, קרקרים, חטיפי צ'יפס וגם סוכריות קשות, שמצפות את השיניים בסוכר באופן רצוף. אם אוכלים מהם, כדאי לצחצח שיניים מיד אחרי. לצמצם את תדירות הנשנושים.





תדירות הנשנושים חשובה מאוד לבריאות השן, אפילו יותר מהכמות שאוכלים. נשנושים תכופים מספקים דלק להזנת רצופה של החיידקים. הזמן בין הארוחות מאפשר לרוק לשטוף את שאריות המזון ולחדש את ציפוי האמייל של השן. לכן מומלץ לחכות לפחות שעתיים בין אירועי האכילה. זאת אומרת שכדאי לאכול 3 ארוחות עיקריות (בוקר, צהריים וערב) ולא יותר מעוד 2-3 ארוחות ביניים במשך היום. אם חייבים עוד נשנושים, כדאי לאכול פירות וירקות טריים. הם מכילים הרבה מים, שעוזרים לשטוף את החומצה, והם גם בריאים ומכילים יחסית מעט קלוריות. פירות יבשים דביקים יותר לכן מומלץ לצרוך מהם במתינות.

ממתק כדאי לאכול כקינוח מיד אחרי הארוחה, אז בדרך כלל יש הפרשה מוגברת של רוק, ולא כארוחה נוספת. מסטיקים וסוכריות ללא סוכר עדיפים על אלה הרגילים. לעיסת מסטיק ללא סוכר לאחר הארוחה עוזרת בהפרשת רוק וסילוק שאריות המזון מהפה.לשתות מים במקום מיץ או משקאות קלים. מים, להבדיל ממשקאות מתוקים, לא פוגעים בשיניים וגם עוזרים לשטוף את שאריות המזון שנדבקות לשיניים. משקאות כמו רד-בול, וקולה מעכלים את האמייל בשן, לא רק בגלל הסוכר אלא בעיקר בגלל החומצה שמצוייה בהם. מומלץ לתת לילדים כמה שפחות שתייה ממותקת. שתייה ממותקת היא אחד הגורמים העיקריים להשמנת ילדים והפחתה שלה לא רק מועילה לשיניים, אלא גם למניעת השמנה ולטיפול בה. אם ממש מוכרחים לשתות שתייה ממותקת, עדיף לשתות אותה יחד עם ארוחה ולצחצח שיניים אחר כך. בלוג רופא שיניים/מומחה לשיקום הפה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה