שיקום הפה - שיניים תותבות ושחזורים נשלפים

מה הם שחזורים נשלפים? אלה שחזורים שאותם יכול המטופל להכניס לפיו ולהוציאם משם בעצמו בכל עת שיחפוץ בכך. קיימות תותבות שלמות, עבור אלה שלא נותרו בפיהם שיניים באחת הלסתות או בשתיהן, ותותבות נשלפות חלקיות המשלימות את השיניים החסרות, עבור אלה שבלסתותיהם עדיין נותרו שיניים אחדות. מטופלים שנתקלים בבעיות ובקשיים בשימוש בתותבות, או מטופלים שמצב הפה שלהם מורכב במיוחד, רצוי שיתייעצו עם מומחה לשיקום הפה וייעזרו בהכשרה המיוחדת שלו גם בתחום זה.

תותבת שלמה. זהו שחזור נשלף המתאים למטופלים מחוסרי שיניים לחלוטין באחת מהלסתות או בשתיהן. תותבת שלמה עשויה מאקריל, סוג של פלסטיק קשיח, אשר צבעו ורוד באזורים שמכסים את החניכיים, ובהיר, בדומה לצבע השיניים, באזורים בהם השיניים אמורות להיות ממוקמות. אחיזתה של התותבת השלמה העליונה נובעת בעיקר מריק (ואקום) שנוצר בין האקריל של התותבת לבין החך, באמצעות הרוק שמתווך ביניהם ומשמש כאמצעי קישור. אחיזתה של התותבת התחתונה בפה לא מתאפשרת באמצעות ריק בשל המבנה האנטומי של הלסת התחתונה, המזכירה צורת פרסה, בניגוד ללסת העליונה שהיא שטוחה יותר. על כן האחיזה של התותבת התחתונה רופפת יותר בפה, וההסתגלות אליה קשה יותר בהשוואה לעליונה.



למטופלים אשר ישנה אצלם הפרעה כלשהי בהפרשה התקינה של הרוק, קשה להרכיב תותבות מכיוון שללא פעולת הסיכה של הרוק נוצר חיכוך בין התותבות לחניכיים, המלווה בכאב ואף בהיווצרות פצעים בהעדר שיניים, עצמות הלסת והחניכיים נספגות ומתכווצות. תהליך זה מתקיים באופן מואץ בחודשים שלאחר עקירת השיניים ונמשך בקצב אִטי יותר במשך שארית חיי המטופל. על כן, לאחר קבלת תותבות נשלפות, נדרשות ביקורות סדירות אצל רופא השיניים כדי שיבדוק את איזון המִנשך ויבצע במידת הצורך ריפוד לתותבת. הריפוד הוא תוספת של חומר לבסיס התותבת שנמצא במגע עם החניכיים, ומטרתו לשפר את התאמת התותבת לרכסים של הלסת. תותבת שאינה מתאימה לרכסים אינה יציבה, מחמירה את ספיגת העצם ועלולה לגרום פצעים וכאבים בחניכיים, הפרת איזון המִנשך וירידה ביכולת הלעיסה.

תותבת, בהיותה תחליף מלאכותי לשיניים וגוף זר בפה, לעולם לא תתפקד כמו שיניים טבעיות, ומסיבה זאת, בין השאר, רוב האנשים מעוניינים בפתרון שיקומי קבוע ולא נשלף כאשר בפיהם חסרות שיניים. השיקום הקבוע בדרך-כלל יקר יותר מתותבות נשלפות, אבל המחיר כאן אינו השיקול היחיד. לפעמים מצב השיניים בפיו של המטופל אינו מאפשר ביצוע של כתרים וגשרים, ואז הפתרון של תותבות נשלפות הוא המועדף, למרות הקשיים הכרוכים בכך. עיקר הבעיות עם שיניים תותבות הוא ההסתגלות אליהן. עם תחילת השימוש בתותבות עלולים להופיע קשיים בדיבור, בטחינת המזון, עלול להופיע לחץ על החניכיים בעת לעיסה ועוד. אבל אל דאגה. תקופת ההסתגלות אולי לא ממש נעימה, אבל תוך שבועות אחדים התחושה בפה משתפרת. למידע נוסף, בקרו באתר הבית של ד"ר איתן מיזיריצקי מומחה לשיקום הפה, או חייגו למרפאת המומחים לשיקום הפה: 03-6449139

שיניים תותבות: מהי "תותבת על"

תותבת על היא תותבת שלמה הנתמכת על-ידי רקמות החניכיים והעצם של הלסת, אך גם על-ידי כמה שורשים של שיניים שהושארו מתחת לתותבת. שיניים אלה אינן מתאימות לשמש כמאחזות לתותבת חלקית אך לאחר ביצוע טיפול שורש וקטימת הכותרת כולה, השורשים האלה בכל-זאת יכולים לתרום לשימור העצם הסובבת, לשיפור התמיכה ולעִתים גם לשיפור האחיזה של התותבת, במיוחד בלסת התחתונה.

הטיפול בשורשים אלה כרוך בעלויות כספיות נוסף על עלותה של התותבת, אך לעִתים הדבר מוצדק וכדאי, במיוחד כשהתותבת מותקנת בלסת התחתונה, וכן כאשר קיימות שיניים טבעיות בלסת הנגדית. בשל המבנה האנטומי השונה שלה, בלסת התחתונה אין אפשרות להשיג ריק יעיל בין התותבת לרקמות התומכות, על כן עיקר התלונות לגבי אי-יציבות התותבות מתייחס לתותבת המותקנת על לסת זו. למידע נוסף, בקרו באתר המומחים לשיקום הפה של ד"ר איתן מיזריצקי או
חייגו: 03-6449139


שיניים תותבות: הדרך הנכונה לתחזק שיניים תותבות ולשמור עליהן

ד"ר איתן מיזיריצקי, רופא שיניים, מומחה לשיקום הפה/תחזוקת שיניים תותבות. על המטופל לנקות מדי יום את התותבת הן באמצעות מברשת מתאימה והן על-ידי השרייתה בחומר כימי מתאים הנמכר בבתי-מרקחת. רצוי להסיר את התותבת לשעות אחדות ביממה (בדרך-כלל בלילה). בהעדר שיניים טבעיות, עוברים הרכסים של עצם הלסת תהליך של ספיגה במשך הזמן. תהליך זה גורם לעתים לאובדן היציבות של התותבת. על כן על המטופל להגיע למרפאת השיניים מדי חצי שנה לביקורת, ובמידת הצורך ימליץ רופא השיניים על ריפוד התותבת ובכך ישפר את התאמתה לרקמות.

שתלים יכולים להיות לעזר גם במקרים של תותבות שלמות, שכן ניתן להתקינם בתוך עצם הלסת באזורים מחוסרי השיניים ואליהם לחבר את התותבות הנשלפות. התקנת שניים עד ארבעה שתלים בקדמת הלסת התחתונה, יחד עם התקנת מחברים בין התותבת לשתלים, מפחיתה וגם בולמת את תהליך ספיגת העצם באותו האזור, ובו-בזמן משפרת את אחיזת התותבת ואת איכות חייו של המטופל.

למידע נוסף על תותבות



גם בלסת העליונה אפשר להתקין ארבעה-חמישה שתלים, ועל-ידי כך לאפשר התקנת תותבת נשלפת קטנה יותר, בצורת פרסה, שאינה מכסה את כל החך. עבור מטופלים רבים הסובלים מרפלקס הקאה מוגבר ואינם מסוגלים להרכיב תותבת שלמה עליונה רגילה בגלל גירוי היך, תותבת מוקטנת הנתמכת על-ידי שתלים מהווה לעִתים קרובות פתרון לבעייתם המעיקה כמו לקראת כל טיפול רפואי אחר, על המטופלים לבקש מרופא השיניים להציג את כל האופציות הטיפוליות העומדות בפניהם ולדרגן בהתאם לשיקוליו המקצועיים. לאחר שיובהרו השיקולים, היתרונות והחסרונות של כל טיפול, וכן העלויות – יוכל המטופל להחליט על הטיפול בצורה מושכלת. מותר, כמובן, לשמוע חוות דעת נוספת, רצוי ממומחה בתחום הנדרש. חוות הדעת השנייה חשובה במיוחד כאשר מדובר בטיפול מורכב או בלתי הפיך כגון עקירת שיניים או השחזתן. לפרטים נוספים, בקרו באתר מרפאת המומחים של ד"ר איתן מיזיריצקי מומחה לשיקום הפה, או חייגו: 03-6449139

תותבת חלקית נשלפת : סקירת פתרונות חלופיים לשיניים חסרות, עקב בלאי מואץ, שחיקה או עקירה.

תותבת חלקית להוצאה היא תותבת נשלפת אשר נתמכת בדרך-כלל על-ידי כמה שיניים שנותרו בפה, וכן על-ידי החניכיים ועצם הלסת באזורים מחוסרי השיניים. מטרתה של תותבת זו היא להשלים את השיניים החסרות בפה. ההבדל בינה לבין תותבת שלמה הוא הימצאותן של שיניים ספורות בפה, המאפשרות התקנת תותבת חלקית במקום תותבת מלאה. ישנן תותבות חלקיות העשויות מאקריל, שהוא סוג של פלסטיק הדומה לזה שממנו עשויות תותבות שלמות. לעומתן, תותבות חלקיות להוצאה עשויות משילוב של מתכת דקה עם ווים יצוקים ואקריל, ותהליך הכנתן ממושך ומורכב יותר. בשל שילוב זה הן חזקות ויציבות יותר מתותבות העשויות אקריל בלבד. משום כך הן גם יקרות יותר באופן משמעותי, אך גם נוחות יותר למטופל.

לעִתים יש צורך בהכנת כתרים על השיניים הנותרות או על חלקן, כדי לשפר את יציבות התותבת והתאמתה ללסת. התאמה מדויקת בין החלקים תיצור אחיזה משופרת של התותבת בפה והעברת כוחות נכונה בעת לעיסה. אופציה טיפולית זו מבוצעת כאשר אי-אפשר להתקין גשר קבוע הנתמך על-ידי שיניים או שתלים, או כשקיימת מגבלה כספית לבצע שיקום קבוע שהוא לרוב יקר יותר. להקפדה על היגיינת הפה חשיבות רבה בשימוש בתותבת חלקית להוצאה, וזאת מכיוון שיש חשש מוגבר להיווצרות עששת בשיניים המאחזות כתוצאה מלכידת שאריות מזון ביניהן לבין חלקי התותבת. אם שומרים על ההיגיינה ומקפידים להגיע לביקורות תקופתיות במרפאת השיניים, תותבת חלקית להוצאה המתוכננת היטב הי כלי זול יחסית, וגם יעיל בהחלט לטווח הארוך, להשלמת שיניים חסרות. למידע נוסף בנושא תותבות, בקרו באתר מרפאת המומחים של ד"ר איתן מיזיריצקי, מומחה לשיקום הפה, או חייגו: 03-6449139


טיפולי שיניים: תותבות מיידיות

טיפולי שיניים משקמים/סקירת הליך טיפול התקנת תותבת מיידית. תותבת מיידית הינה תותבת שלמה הנמסרת למטופל מיד אחרי עקירת שיניו. את התותבת הזו מכינים בעוד מועד, לפני עקירת השיניים, ובעזרתה המטופל יכול לשמור על מראה אסתטי מיד לאחר טיפול העקירה. יתרונות נוספים של התותבת המיידית הם חבישה של אזורי העקירות ומניעת חדירה של שאריות מזון לתוך מכתשיות השיניים (מכתשית היא החלל שנותר בעצם אחרי עקירת השן), וכן הגנה מפני רגישות יתר של אזורים אלה כאשר הם באים במגע עם מזון.

תהליך הריפוי של אזורי העקירות כרוך בהתכווצות העצם והחניכיים, ועל כן יש לרפד תותבות מיידיות כדי לשפר את התאמתן לרכסי הלסת. תהליך הריפוי אורך חודשים מספר, ורק לאחר סיומו רצוי ליטול מידות לתותבת הסופית. באמצעות התותבת המיידית אפשר לבדוק התאמה של גודל, צורה, צבע ועמדה של השיניים, ולכן היא משמשת גם ככלי אבחנתי לרופא השיניים ומאפשרת לו ולמטופל להיערך בצורה אופטימלית לתותבת הקבועה. לפרטים נוספים בנושא: טיפולי שיניים, וגם השתלה מיידית ניתן לפנות למרפאת המומחים של ד"ר איתן מיזיריצקי. 03-6449139

טיפולי שיניים: כל מה שרציתם לדעת על סתימה לבנה.

ד"ר איתן מיזיריצקי/מתי לאחרונה עברתם במסגרת טיפולי השיניים, טיפול הכולל סתימה לבנה? עכשיו נשאר לברר, מהי סתימה לבנה? זוהי סתימה העשויה מחומרים מרוכבים בגוונים בהירים. בקרב רופאי שיניים רבים, זוהי הסתימה המקובלת ביותר בטיפול בשיניים קדמיות. כיום רופאי שיניים רבים משתמשים בסתימה לבנה גם בשיניים האחוריות, מכיוון שהיא אסתטית, חזקה, עמידה ועוברת קישור כימי (הדבקה) לחומר השן. סתימות לבנות עוברות הקשיה בפיו של המטופל באמצעות מנורת אור על-סגול, שכמובן אינו מזיק. כדי להפיק את המירב מהסתימה הלבנה, רופא השיניים צריך להיות בעל מיומנות גבוהה בתחום זה. יש לדעת כי הסתימה הלבנה יקרה יותר מסתימת האמלגם.

מהי סתימת אמלגם? זוהי סתימה מתכתית העשויה מחומר הקרוי אמלגם, אשר מורכב מסגסוגת של כסף, כספית וכמה מתכות נוספות במינונים קטנים. סתימת האמלגם היא הסתימה הוותיקה וגם הזולה ביותר והיא מתאימה רק לשיניים אחוריות, מכיוון שצבעה כהה. האמלגם הוא חומר חזק מאוד, חזק אפילו יותר מחומר השן הטבעי. אחת הסיבות למחירה הנמוך יחסית של הסתימה הזאת הוא הזמן הקצר שלו נדרש רופא השיניים כדי להתקין אותה. לסתימות האמלגם ישנם גם חסרונות. הסתימות מופיעות בגוונים של שחור ואפור, ומשום כך משתקפות דרך זגוגית השן. שן שיש בה סתימת אמלגם נראית כהה יותר מהשיניים הסמוכות לה שאין בהן סתימה כזאת. משום כך אי-אפשר להשתמש בסתימת אמלגם בשיניים הקדמיות. כמו-כן סתימות אלה מתבלות אחרי שנים של תפקוד והן עלולות להיסדק. פעמים רבות סדקים אלה אינם נראים לעין הבלתי מקצועית, ולכן חשוב מאוד להגיע לבדיקה התקופתית אצל רופא השיניים, שכן דרך סדקים שאינם מטופלים עלולים חיידקים לחדור לתוך השן. חיסרון נוסף הוא אופן האחיזה של הסתימה בתוך חלל השן, שכן בניגוד לסתימה הלבנה שנדבקת לחומר השן, סתימת האמלגם תפוסה בשן רק באופן מכני.




יש כאלה הסבורים כי השימוש בסתימות אמלגם אינו בטיחותי מכיוון שהן מכילות כספית, הנחשבת למתכת רעילה כשהיא מגיעה לזרם הדם. יש לציין שהכספית מצויה בסתימות האמלגם במינונים זניחים, ואפילו רשות ה-FDA האמריקנית המחמירה מאשרת שימוש בסתימות אלה. למידע על שיקום הפה, בקרו באתר מרפאת המומחים של ד"ר איתן מיזיריצקי-מומחה לשיקום הפה.

טיפולי שיניים: כתרי חרסינה גשר זמני וגשר מורכב

טיפולי שיניים/שיקום פה קבוע. לשיניים תפקיד חשוב בתמיכת השפתיים והלחיים ובשמירה על גובה השליש התחתון של הפנים (בין קצה האף לתחתית הסנטר). אצל אנשים שאיבדו שיניים אפשר לעִתים לראות שקיעה פנימה של השפתיים והלחיים והפחתה בגובהו של השליש התחתון של הפנים. שינויים אלה יוצרים מראה זקן וקמטים על הפנים. נוסף על כך מתערער איזון המנשך וחלה תזוזת שיניים לכיוון האזור הריק, תוך פתיחת מרווחים ביניהן והגברת הסיכון למחלות חניכיים ולעששת. על השיניים הנותרות מוטל עומס מוגבר בזמן תפקוד, דבר העלול לערער את אחיזתן בתוך עצם הלסת ולהביא לניידות ולתזוזה ממקומן. לדוגמה, אם קיים חוסר שיניים בצד אחד של הלסת, עיקר הלעיסה יתבצע בצד השני באופן חד-צדדי, כך ששיניים בריאות עלולות עם הזמן להינזק.


לשיניים הקדמיות חשיבות אסתטית רבה, והן משמשות אותנו גם להגייה – ביטוי צלילים ואותיות בזמן הדיבור. האמצעי הבסיסי ביותר בשיקום הקבוע הינו הכתר. כתר מכסה שן אחת פגועה. הוא עשוי לרוב מסגסוגת מתכתית שמצופה בדרך-כלל בחרסינה בצבע התואם את השיניים הסמוכות. גשר מורכב משני כתרים ויותר ומטרתו כיסוי והשלמת כמה שיניים פגועות או חסרות. היחידות של הכתרים בגשר מחוברות ביניהן ביציקה אחת. כתר זמני וגשר זמני משמשים למטרות דומות, אך עשויים מאקריל (סוג של פלסטיק) בצבע בהיר. אחד מתפקידיהם הוא להגן על השיניים המושחזות לקראת הרכבת הכתר או הגשר הקבוע, מפני שבירה, עד להדבקתם הקבועה בפה של שחזורי הקבע. לפרטים נוספים, היכנסו לאתר מרפאת המומחים של ד"ר איתן מיזיריצקי ותוכלו לקבל את כל התשובות בכל הנוגע לטיפולי שיניים, שיקום הפה, השתלות שיניים.
לקריאה נוספת בנושא כתרים לשיניים וגם כתר חרסינה


כתרים לשיניים: מהו כתר לשיניים? מתי צריך כתר לשן ועל החומרים מהם עשויים כתרים לשיניים

מהו כתר? מדובר בשחזור המכסה את השן ומחזיר אותה לצורה, לגודל ולצבע המקוריים שלה. שן נזקקת לכיסוי על-ידי כתר לאחר שחלק ניכר מחומר השן שלה אבד בעקבות פגיעה עששתית עמוקה, שבר, חבלה וו ליקוי אסתטי. ברוב המקרים מבוצע בשן כזאת טיפול שורש תוך כדי הסרת חומר שן נוסף כדי להגיע אל תעלות העצב. במצב זה השן מוחלשת ואינה מסוגלת לתפקד באותו אופן כמו שן שלמה. מכאן נובע הצורך בכיסוי השן על-ידי כתר. לפני ביצוע הכתר מבוצע מבנה, שהוא סתימה נרחבת בתוך השן, אשר לרוב נתמכת על-ידי בורג, או יתד קצרה, המוכנסים לפתח של אחת מתעלות השורש בשן שעברה טיפול שורש. מטרת המבנה היא לבנות מחדש ולהשלים את חומר השן שהלך לאיבוד. מטופלים רבים טועים לחשוב שאפשר לעצור את הטיפול בשלב זה. אבל אין זה נכון, מפני שבמצב הזה קירות השן עדיין דקים ומוחלשים, ומה שממלא ומשלים את השן הוא רק חומר הסתימה. שארית השן וחלקים מהסתימה עלולים לקרוס ולהישבר בזמן לעיסה ושבר כזה עלול להביא לעקירת השן או להזדקקות לניתוח חניכיים מתקן. הכתר בא לכסות את המכלול, שהוא שארית כותרת השן והמבנה, כדי להגן על השן מפני שבירה ולשפר את המראה האסתטי שלה.

השן שעליה מרכיבים כתר או גשר נקראת שן מאחזת (מכיוון שהיא נותנת אחיזה לכתר שמעליה). על מנת להדביק כתר על שן מאחזת, יש להקטינה על-ידי השחזה, בכל ממדיה, ב-2-1 מ"מ, וזאת כדי שהכתר לא יהיה רחב יותר מהשן המקורית. יש לבצע את ההשחזה המינימלית המאפשרת לכתר להיות בעל חוזק מספק. תהליך הכנת הכתר (מתכת וחרסינה) מתבצע במעבדת השיניים על-ידי טכנאי שיניים. הכתרים שנמצאים כיום בשימוש הנרחב ביותר הם כתרי חרסינה המאוחה למתכת. ברפואת השיניים מנוצלות תרכובות של מתכות שונות. תרכובות אלו מכונות סגסוגות. מדובר בכיפת מתכת בעובי של כ-0.5 מ"מ, המתיישבת במדויק על השן המושחזת, ועליה מותכת החרסינה אשר נקשרת למתכת בקשר כימי-מכני. צבאה של החרסינה מותאם לצבען של השיניים הסמוכות. ישנם מקרים שבהם משתמשים בכתרים יצוקים, אשר עשויים מסגסוגת מתכות ללא ציפוי חרסינה. השימוש בכתרים אלה אופייני לשיניים אחוריות, כאשר האסתטיקה פחות חשובה, וכן כאשר יש לכך הצדקה רפואית. סרטון וידאו- ד"ר איתן מיזיריצקי, רופא שיניים, מומחה לשיקום הפה.
לקריאה נוספת בנושא כתרים לשיניים



מומחה לשקום הפה - על ההכשרה המיוחדת שרוכש מומחה לשיקום הפה

טיפולי שיניים,השתלות שיניים,מחלות חניכיים - סקירת מומחה לשיקום הפה. התמחות בשיקום הפה (פְּרוֹתֶטִיקָה) היא התמחות רחבה ביותר ברפואת השיניים, אשר דורשת כארבע שנות לימוד אקדמיות בנוסף על לימודי הבסיס. במהלך שנות לימוד אלה רוכש המומחה לשיקום הפה ידע מקיף וכישורים לשמש כמאבחן וכמטפל עיקרי במקרים של חוסר שיניים חלקי או מלא ובעיות שיניים ומנשך מולדות, נרכשות או כאלה הקשורות להזדקנות. מטרת שיקום הפה היא לשחזר את התפקוד התקין של מערכת הלעיסה ואת האסתטיקה. השיקום מתבצע על-ידי השלמת שיניים חסרות, השגת רציפות שיניים, עמדה וצורה תקינה של קשתות השיניים, קבלת מישור סגר תקין והשגת איזון נכון במגעים שבין השיניים בקשת העליונה והתחתונה.

המומחה בשיקום הפה ירכז את הטיפול, ובמידת הצורך יפנה את המטופל למומחים אחרים, כגון מומחה לניתוחי חניכיים, לניתוחי פה ולסתות, לטיפולי שורש, לאוֹרתוֹדוֹנטיָה (יישור שיניים) ועוד. במסגרת הכשרתו רוכש המומחה לשיקום הפה יכולת ביצוע ברמה גבוהה של שחזורים שונים בכל התחומים של רפואת השיניים המשקמת וגישה שיקומית טיפולית במקרים מורכבים ומיוחדים, לדוגמה: אתגרים מיוחדים באסתטיקה, שינויים ביחסים בין-לסתיים, שילוב של שיקום הפה ומחלות חניכיים, שילוב של שיקום הפה ובעיות אורתודונטיות. חוסר חלקי של שיניים המחייב גשרים ארוכים או השלמת קשת שיניים שלמה, עליונה או תחתונה. השלמת חוסר חלקי או מלא של שיניים באמצעות תותבות נשלפות, חלקיות או שלמות. שתלים – תכנון מיקומם בפה והשיקום על גביהם. ספיגת עצם בלסתות, המקשה על התאמת תותבות נשלפות אצל מטופלים מזדקנים. שחיקת שיניים הפרעות במִפרקי הלסת. תיקון שיקום פה קודם שלא עלה יפה (רצוי שתיקון זה יבוצע על-ידי מומחה מכיוון שתנאי הטיפול כעת קשים יותר)





בפה של אדם בוגר בעל מִשְנָן מלא ישנן 32 שיניים (כולל שיני הבינה), המחולקות באופן שווה בין שתי קשתות השיניים: העליונה והתחתונה. השיניים באות במגע זו עם זו באותה הקשת וזו כנגד זו בין הקשתות. מגעים אלה, כאשר הם מתקיימים באופן תקין, תורמים לאיזון היעיל המתקיים במערכת הלעיסה הבריאה. לאחר עקירת שן או איבוד שן בדרך אחרת, יש להשלים את החסר כדי לשמור על האיזון בין השיניים. חוסר של שיניים, ואפילו של שן אחת, עלול להפר איזון זה ולהטיל עומס יתר על שיניים אחרות בקשת, מה שיביא להיחלשות ולתזוזות שיניים. נטיית השיניים לזוז לכיוון האזור מחוסר השיניים נועדה למלא את המרווח שנוצר. תהליך זה מביא להתרופפות נקודות המגע בין השיניים, היווצרות מרווחים ולכידת שאריות מזון בתוך מרווחים אלה. הנזקים האפשריים הם דלקת חניכיים או עששת. שיניים שאין להן שן נגדית עלולות לעבור בקיעת יתר, תהליך שבו השן בוקעת באופן לא טבעי עד שהיא מגיעה למגע עם משטח נגדי כלשהו. תהליכים אלה מביאים לעיוות המנשך ולהפרת האיזון העדין שבו, לעִתים באופן בלתי הפיך .





אפשר לחלק את תחום שיקום הפה לשניים: שיקום קבוע ושיקום נשלף. השיקום הקבוע כולל כתרים, גשרים ושחזורים אחרים, המכסים או משלימים שיניים חסרות ולמטופל אין אפשרות להוציאם ממקומם לאחר שרופא השיניים חיבר או הדביק אותם. השיקום הנשלף כולל תותבות שלמות וחלקיות, הבאות להשלים חוסר חלקי או מלא של שיניים, וביכולתו של המטופל להסירם ולהוציאם בעצמו מפיו למטרות ניקוי ותחזוקה בכל עת.
למידע נוסף ממרפאתו של איתן מזיריצקי - מומחה לשיקום הפה
לקריאה נוספת בנושא שיקום הפה