שיקום הפה שחיקת שיניים זיהוי, טיפול ומניעה - טיפים חשובים מד"ר איתן מיזיריצקי מומחה לשיקום הפה

שחיקת שיניים/סקירת מומחה לשיקום הפה, ד"ר איתן מיזיריצקי. שחיקת שיניים זהו ההרגל האורלי הנפוץ ביותר. כ- 95% מהאוכלוסיה שוחקים את שיניהם ברמות שונות של חומרה אך רק כ- 5% מביניהם נזקקים לטיפול. התופעה מתבטאת בשחיקת השיניים אל מול השיניים שמנגד, לרוב באופן לא מודע, בזמן השינה ואז התופעה מוגדרת כהפרעת שינה.

זהו מעין "שסתום" לפריקת מתחים נפשיים אשר מצטברים במשך היום. כתוצאה מכך מופעלים כוחות לעיסה בלתי מבוקרים, הגדולים פי 4 עד פי 7 מהרגיל וחלה התפתחות יתר של שרירי הלעיסה. בעקבות שחיקת השיניים, עם הזמן, נגרם אובדן של חומר שן, השיניים נראות קצרות תוך פגיעה באסתטיקה ובתפקוד של מערכת הלעיסה. שיניים עלולות להשבר הן ברמת הכותרות והן ברמת השורשים ואותו גורל עלול לחול גם על שיחזורים שונים כגון סתימות, כתרים, גשרים ואף נצפו לא מעט שברים של שתלים. עלולות להווצר בעיות במפרקי הלסת, שגם עליהם מופעלים כוחות עודפים, כאבים של שרירי לעיסה וכאבי ראש אופיניים. כשרופא השיניים מאבחן את הבעיה, רצוי שיתיעץ ואף יפנה את המתרפא לטיפולו של מומחה לשיקום הפה.




הטיפול הראשוני לאחר שהתופעה אובחנה, הינו הכנת "סד לילה". זהו מגן שיניים מפלסטיק שקוף אשר מורכב על גבי השיניים של אחת מהלסתות בזמן השינה. תפקידו של סד הלילה כפול: גם מגן על השיניים מפני המשך השחיקה וגם תורם להרפיית שרירי הלעיסה על ידי "פתיחת המנשך". כמו כן משמש הסד ככלי אבחנתי עבור רופא השיניים שלמד ממנו על היקף, מסלול ומידת השחיקה. בשלבים הבאים של הטיפול בתופעה של שחיקת השינים יתכן שילוב של טיפול תרופתי להרפיית שרירי הלעיסה, טיפול נפשי ברמות שונות ועוד. במקרים בהם נגרמה פגיעה משמעותית לשיניים, לאורכן ולשלמותן,יתכן הצורך בטיפול מורכב של שיקום הפה ובין היתר החזרת הגובה המקורי של המנשך שהלך ופחת עם התקדמות שחיקת השיניים. טיפולים אלו, כאמור, רצוי שיבוצעו על ידי מומחה לשיקום הפה, אשר עבר הכשרה מיוחדת ומקיפה לשם כך.
תופעה נוספת הנובעת מהפעלת כוחות לעיסה עודפים הינה הידוק שיניים. להבדיל מפעולת שחיקת השיניים שמתבצעת במישור האופקי, הידוק השיניים כרוך בהפעלת כוחות אנכיים. בעקבות כך, בדרך כלל לא נגרמת הפחתה באורך השיניים, אך נגרמים נזקים אחרים, חמורים לא פחות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה